AKTUALNOŚCI

Oszustwa „na węgiel, pellet...” - apelujemy o ostrożność!

Problemy z zakupem opału, wysokie ceny i długi czas oczekiwania na dostawę, stwarzają doskonałą okazję dla oszustów. Niestety zdarzają się osoby, które dają się złapać na oferty fikcyjnych firm lub podszywanie się pod istniejące spółki. Oszuści pobierają zaliczki i nie wywiązują się z umowy. Ostrzegamy przed „okazjami” przy zakupie materiałów opałowych.

W ostatnim czasie oszustwa między innymi „na węgiel” stały się bardzo popularne. Ogłoszenia w których podana jest atrakcyjna cena oraz zapewniona szybka dostawa, powinny wzbudzić naszą czujność. Tego typu oszustwa opierają się na podobnych schematach. Fikcyjna firma obiecuje dostarczenie węgla lub pelletu w korzystnej cenie. Kupujący wpłaca zaliczkę za opał, pomimo dokonania przelewu opał nie dociera do klienta, a strona internetowa i ogłoszenie z kontaktami znikają po pewnym czasie. Może zdarzyć się, że wspomniani wcześniej sprzedawcy zastosują metodę bez zaliczki, lecz wtedy dowiadujemy się, że nasze zlecenie będzie zrealizowane w późniejszym czasie – tym sposobem oszuści zachęcają nas mimo wszystko do dokonania zaliczki na wskazane konto.

Następnym sposobem wykorzystywanym przez oszustów jest tak zwany phishing, czyli podszywanie się pod firmy kurierskie, urzędy administracji, operatorów telekomunikacyjnych, a także strony internetowe firm zajmujących się sprzedażą opału.

W sieci znaleźć można strony internetowe przypominające swym wyglądem stronę Polskiej Grupy Górniczej. Podobieństwa występują również w adresach witryn (na przykład zawierają skrót PGG), zawierają podobne grafiki oraz oferty sprzedaży. Na takich stronach oszuści zachęcają do kupna węgla, oferując niższe ceny niż rynkowe. W ten sposób oszuści starają się wyłudzić nasze dane do logowania, na przykład do kont bankowych lub używanych przez nas kont społecznościowych. Wymagają także przelania pieniędzy na wskazany przez nich numer konta bankowego.                                                                                          

Jak nie stać się ofiarą oszustwa?

  • przypominamy, sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu, adres i dane rejestracyjne - np. numer NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony numer KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować na stronie internetowej https://ekrs.ms.gov.pl/web/wyszukiwarka-krs/strona-glowna/;
  • na stronie Internetowej Polskiej Rady Pelletu znajdziemy informacje o wiarygodnych producentach tego surowca. Warto korzystać z oficjalnych serwisów.
  • kupuj i zamawiaj u sprawdzonych, zaufanych sprzedawców, sprawdź czy posiadają prawdziwe dane, opinie, komentarze. W razie jakichkolwiek podejrzeń należy sprawdzić stan przesyłki w obecności kuriera;
  • należy korzystać z ofert sklepów, które dają możliwość śledzenia statusu zamówienia;
  • przed wykonaniem przelewu należy sprawdzić, czy w naszej skrzynce poczty elektronicznej pojawiło się potwierdzenie zamówienia;
  • nie należy dokonywać transakcji przez tzw. kupowanie poza aukcją (oszuści najczęściej traktują serwis aukcyjny jako sposób pozyskania ofiary);
  • uważaj na phishing - strony internetowe podszywające się pod istniejące firmy - sprawdzaj ich autentyczność;
  • uważaj na atrakcyjne okazje - oszust kusi niską ceną.

Co zrobić, gdy jednak mimo zachowania ostrożności padniemy ofiarą oszustwa?

  • poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu;
  • zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją: dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, korespondencję ze sprzedawcą, zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe, SMS;
  • zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki Policji.

/st.arszy sierżant Beata Orłowska/

Powrót na górę strony