Jazda na suwak to obowiązek i sposób na płynny ruch
Dziś kolejna odsłona „Wakacyjnego Elementarza Bezpieczeństwa”, który jest lekturą obowiązkową dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Jazda na suwak to obowiązek każdego kierowcy w sytuacji, gdy na drodze występuje zwężenie i duże natężenie ruchu. Prawidłowe stosowanie tej zasady zmniejsza korki, poprawia płynność przejazdu i zwiększa bezpieczeństwa.
Kiedy stosować jazdę na suwak?
- Gdy jeden lub więcej pasów ruchu się kończy.
- W miejscach robót drogowych, kolizji, wypadków lub naturalnych zwężeń jezdni.
Zasady prawidłowej jazdy na suwak:
- Wykorzystaj cały pas ruchu, który się kończy – jedź nim do samego końca.
- Utrzymuj prędkość zbliżoną do pojazdów na pasie obok.
- Wcześniej sygnalizuj kierunkowskazem chęć zmiany pasa.
- Kierowca jadący pasem, który ma kontynuację, musi wpuścić jeden pojazd z pasa zanikającego.
- W przypadku trzech pasów ruchu kierowca jadący pasem środkowym wpuszcza pojazdy naprzemiennie – najpierw z prawego, potem z lewego pasa.
Unikaj błędów:
- Blokowanie pasa ruchu, aby uniemożliwić innym dojazd do jego końca .
- „Wpychanie się” – kierowca z pasa zanikającego może wjechać tylko za jednym pojazdem, który udzielił mu pierwszeństwa.
- Zbyt wczesna zmiana pasa – należy zjechać dopiero na końcu pasa, w miejscu wyznaczonym do tego manewru.
Prawidłowe włączanie się do ruchu tuż przy kończącym się pasie nie jest wyrachowaną jazdą ani próbą „przechytrzenia” innych kierowców. Stosowanie tej zasady pozwala sprawnie i płynnie zakończyć zator drogowy, który w przeciwnym razie może się wydłużać i prowadzić do frustracji kierowców zmuszonych do częstego przepuszczania innych uczestników ruchu.
Pamiętaj – przestrzegając tej zasady, pomagasz sobie i innym szybciej oraz bezpieczniej dotrzeć do celu.
sierż. sztab. Paulina Trochimiak WRD KWP w Łodzi