AKTUALNOŚCI

MAM PILNĄ PROŚBĘ! PODSTĘPNE OSZUSTWA NA BLIK-a

Oszuści coraz częściej podszywają się pod znajomych na portalach społecznościowych i zwracają się z pilną prośbą o pożyczkę. Za pomocą otrzymanego kodu do płatności mobilnej okradają konto osoby oszukanej. Przypominamy, by zachować czujność, aby nie paść ofiarą przestępstwa i nie stracić swoich oszczędności.

Oszustwo „na BLIKA” polega na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon i w ten sposób okradzenia konta osoby oszukanej. Proceder robi się coraz bardziej popularny i odbywa się w całym kraju.

Jak działa ta metoda?

Oszuści podszywają się pod osobę znajomą, którą mamy w swoich kontaktach w komunikatorze, bądź kogoś z rodziny, prosząc o szybką pożyczkę i podanie kodu BLIK. Najczęściej tłumaczą się pilną potrzebą zrealizowania przelewu albo uiszczenia jakiejś opłaty i chwilowym brakiem dostępu do środków zgromadzonych na własnym koncie (blokada środków, prace techniczne na stronach banku, oczekiwanie na przelew wynagrodzenia za pracę, itp.). Oszust nigdy nie o dużą sumę pieniędzy.

Wystarczy tylko, że zalogujemy się  do swojego banku i w aplikacji wygenerujemy kod do płatności telefonem, a następnie przekażemy go „znajomemu”. To zajmuje kilka minut. Oszuści mając kod BLIK mogą bez problemu wypłacić naszą gotówkę. Właściciel konta musi potwierdzić transakcję, jednak przekonany, że pomaga bliskim lub znajomym w potrzebie – niejednokrotnie robi to bez namysłu. Oszuści bardzo sprytnie formułują wiadomości, co powoduje, że nasza czujność zostaje uśpiona.

Co powinniśmy zrobić?

Zanim udzielimy „pożyczki” najlepiej po prostu zadzwonić do rzekomego bliskiego i sprawdzić czy osoba, która do nas napisała rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli osoba, która odebrała połączenie, nie ma pojęcia o całym zdarzeniu lub nie jest naszym znajomym, to wiemy, że ktoś próbuje wyłudzić od nas pieniądze.

Zasady ostrożności:

  • najlepiej stosować dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych (zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS);
  • zawsze warto zadzwonić do osoby, która pisze do nas przez komunikator internetowy, potwierdzając tożsamość „znajomego”;
  • zawsze trzeba sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;
  • należy chronić swój telefon oraz dane do logowania na nasze konta bankowe

    NIE PRZEKAZUJEMY PIENIĘDZY OBCYM OSOBOM

    NIE PRZESYŁAMY PIENIĘDZY NA PODANE PRZEZ OBCE OSOBY NUMERY KONT

Powrót na górę strony