Ładna pogoda zachęciła motocyklistów do wyprowadzenia maszyn i rozpoczęcia sezonu motocyklowego 2017
W województwie łódzkim 2016 roku motocykliści uczestniczyli w184 wypadkach, w których zginęło 8 osób, a rannych zostało 157 kierujących jednośladów. Policjanci apelują o rozwagę i rozsądek na drogach, ale też o kulturę i życzliwość. Na drogach nie powinno dochodzić do rywalizacji – kto jest najważniejszy i kto ma pierwszeństwo. Wszyscy jesteśmy równoprawnymi użytkownikami dróg.
Niezwykle ważne jest zachowanie bezpiecznego odstępu od motocykla - nie standardowych 2, ale nawet 4 sekund. Należy pamiętać, że w razie zderzenia kierowca motocykla jest kilkadziesiąt razy bardziej narażony na ryzyko śmierci niż kierowca auta. Wyjątkowo dużo wypadków zdarza się między godziną 11.00
a 20.00, więc warto w tym czasie jeszcze bardziej zwiększyć czujność, tym bardziej że motocykl jest znacznie mniej widoczny niż inne pojazdy.
Szczególnie niebezpieczne są skrzyżowania - ponad 1/3 kolizji z motocyklami zdarza się właśnie tam.
Trzeba być wyjątkowo uważnym podczas skrętu w lewo - trudno jest ocenić szybkość motocykla, a jego kierunkowskaz może być przypadkowo włączony lub też nie wyłączył się automatycznie po skręcie, dlatego znacznie łatwiej niż w samochodzie popełnić błąd i sygnalizować inny kierunek ruchu od tego, w stronę którego zmierzamy. Kierunkowskaz może być też po prostu trudno zauważyć, dlatego należy być czujnym na inne sygnały, takie jak ruch głowy motocyklisty, sugerujący sprawdzanie drogi przed skrętem lub pochylenie ciała w jedną ze stron.
Kierowco!-Motocykliści są równoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego, więc należy szanować ich prawo do jazdy.
Kierowcy samochodów narzekają na zagrożenia, jakie powodują na drodze motocykliści, a tymczasem ze statystyk wynika, że często to kierowcy samochodów ponoszą winę za zdarzenia z udziałem motocykli- wylicza podkom. Maciej Cholajda z WRD KWP w Łodzi.
Nie zapominaj dawać kierującym motocyklami przestrzeni do zmiany pasa i odpowiednio wcześnie sygnalizuj manewr, jaki planujesz wykonać. Sprawdzaj lusterka, pamiętaj o martwych polach, szczególnie przy zmianie pasa. Motocykl jest na tyle mały, że cały może znaleźć się w martwym polu – dodaje podkomisarz Cholajda
Motocyklisto pamiętaj!
Zawsze dostosowuj prędkość do warunków na drodze. Najczęstsze przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów to niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowe wyprzedzanie i niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.
Dla porównania w 2014 roku doszło do 215 wypadków z udziałem motocyklistów, 23 osoby zginęły a 179 zostalo rannych. W 2015 roku doszło do 182 wypadków, w których zginęloo 10 osób a 155 zostało rannych. W 2016 roku doszło do 184 wypadków z motocyklistami, zginęło 8 a rannych zostało 157.
Skrzyżowania powinno się pokonywać wolno, wolno też należy do nich dojeżdżać. Zawsze trzeba mieć na uwadze, że możemy znajdować się w martwym polu innego kierowcy.
Należy również mieć na uwadze, że środek pasa nie jest najbezpieczniejszym miejscem do jazdy, ponieważ może znajdować się na nim olej z innych pojazdów, który w czasie deszczu może przyczynić się do poślizgu.
Nierzadkim błędem jest założenie przez motocyklistę, że inni, prowadzący samochód, go widzą. Kierowcy, którzy mieli kolizję z motocyklistami bardzo często przyznają, że nie widzieli ich do chwili, kiedy było już za późno. Odpowiednio wcześnie należy sygnalizować więc plan skrętu, ale ważny jest też odpowiedni ubiór - jaskrawe, żywe kolory zwiększają widoczność.
Ubiór ma znaczenie nie tylko dla widoczności, ale i bezpieczeństwa - motocyklista powinien zawsze zakładać ubranie z długimi rękawami i nogawkami, rękawiczki, specjalne stroje z wzmocnieniami na kolanach i łokciach, ale też takie, które nie utrudniają ruchów. A przede wszystkim zawsze należy zakładać dopasowany indywidualnie kask. Zachęcamy też do zakładania bez względu na porę dni elementów odblaskowych. W ciągu dnia jaskrawy kolor znacznie poprawia widoczność użytkowników jednośladów i może uchronić nas od zdarzenia drogowego i uratować zdrowie, a nawet życie.