Współpraca poddębickiej Policji z placówkami bankowymi
W sali konferencyjnej Komendy Powiatowej Policji w Poddębicach odbyło się spotkanie z przedstawicielami placówek bankowych z terenu powiatu. Wspólne działania instytucji wymierzone przeciwko przestępcom dokonującym oszustw metodą „na wnuczka/ na policjanta/ na funkcjonariusza CBŚP” mają jeden cel: uchronić seniorów przed utratą oszczędności (często) całego życia.
W dniu 18 lutego 2020 roku w budynku poddębickiej jednostki I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Poddębicach – mł.insp. Jarosław Zieliński wspólnie z Naczelnikiem Wydziału Kryminalnego oraz Naczelnikiem Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego wzięli udział w spotkaniu z przedstawicielami banków funkcjonujących na terenie powiatu poddębickiego.
Przewodnim tematem spotkania było wypracowanie wspólnego algorytmu postępowania w przypadku podejrzenia próby oszustwa w/w metodami oraz zacieśnienie współpracy pomiędzy instytucjami. Kluczową rolę w przeciwdziałaniu przestępstwom tego typu odgrywa bezpośrednia komunikacja przedstawicieli placówek bankowych z poddębicką policją, co jak ustalono, usprawni przepływ informacji oraz skróci czas reakcji, który ma decydujący wpływ w ujęciu przestępcy oraz udaremnienia próby oszustwa.
Ponadto, uczestnicy mieli możliwość omówienia wszelkich aspektów dotyczących oszustw metodą „na wnuczka/ na policjanta/ na funkcjonariusza CBŚP”, m.in.: dotychczasowe doświadczenia związane z takim rodzajem przestępstw, procedury obowiązujące pracowników placówek oraz na co należy zwrócić uwagę podczas kontaktu z seniorem, gdy wypłaca większą kwotę pieniędzy z bankowego konta.
Policjanci z Poddębic podczas działań profilaktycznych nieustannie ostrzegają mieszkańców powiatu, uświadamiając w jaki sposób działają sprawcy oszustw i jak nie stać się ich ofiarą. Przestępcy nie pozostają jednak w tyle i modyfikują swoje działania, dlatego apelujemy o ostrożność.
st. sierż. Sylwia Kaźmierczak, tel.695-406-267
NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ!
Pamiętajmy, że oszuści wbrew pozorom wykorzystują podobne, wielokrotnie sprawdzone legendy. Najczęściej podają się za członka rodziny, który pilnie potrzebuje chwilowego wsparcia finansowego, gdyż został zatrzymany przez policję. Inną często stosowaną legendą jest podawanie się za „policjanta/ wnuczka/ funkcjonariusza CBŚP”. W tym przypadku oszuści wciągają ofiarę w działania policyjne, które mają na celu złapanie oszustów, ale potrzebują do tego „przynęty” w postaci pieniędzy, czym większej kwoty tym lepiej.
- Pamiętajmy, że policja N I G D Y nie posługuje się w swoich działaniach pieniędzmi osób postronnych i N I G D Y ich od Was nie żąda.
- W przypadku rozmowy z „policjantem” zawsze możemy zadzwonić na numer alarmowy 112 lub 997 i potwierdzić jego słowa oraz rzekome „policyjne działania”.
- Pamiętajmy, żeby zawsze przy tego typu telefonach samemu oddzwonić do członka rodziny na jego numer telefonu i potwierdzić wcześniejszą rozmowę.
- Oszuści zawsze starają się, aby ofiara nie rozłączyła się i była z nimi cały czas w kontakcie telefonicznym. W ten sposób starają się zabezpieczyć przed ewentualnym sprawdzeniem przez ofiarę ich legendy.
Policja zwraca się z apelem do rodzin starszych osób, aby jak najczęściej podczas rodzinnych wizyt przypominać seniorom o tego typu oszustwach.
Jak działają sprawcy?
Sposób działania sprawców jest podobny. Najpierw wykonują telefon podając się za członka rodziny (najczęściej wnuczka). Tłumaczą zmieniony głos chorobą lub wzbudzają poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że go nie poznaje. Proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy. Zazwyczaj pieniądze mają zostać wykorzystane w celu pokrycia szkód po wypadku drogowym, na ważną operację, na zakup samochodu albo wakacji w promocyjnej cenie.
Oszuści są bezwzględni - umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać starsze osoby. Chwilę po zakończeniu pierwszej rozmowy do ofiary dzwoni kolejna - podając się za funkcjonariusza CBŚ lub Policji. Na ogół przestępca informuje rozmówcę o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Mówi, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Informuje o tym, że oszust został namierzony. Nalega, aby osoba pokrzywdzona wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku i przekazała ją wyznaczonej osobie lub prosi o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta.
„Fałszywy funkcjonariusz” podaje często wymyślone nazwisko, a nawet numer odznaki, prosi aby nie przerywać rozmowy telefonicznej i wybrać numer na Policję. Wtedy inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że bierze udział w akcji rozpracowania oszusta.
Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o dzwoniącym. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Mówią, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna, a oszust ma do nich łatwy dostęp. Przestępcy podając się za funkcjonariuszy, grożą konsekwencjami prawnymi, jeżeli ich rozmówca nie będzie współpracował. Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary.
Jak nie stać się ofiarą oszustów?
Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności.
Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji N I G D Y nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie, N I G D Y nie żądają pieniędzy oraz N I G D Y nie proszą o ich przekazanie nieznanej osobie! W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować, powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich lub skontaktujmy się z Policją.