Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

429 wypadków z udziałem pieszych – zginęło 48 osób

W okresie od 1 stycznia do 20 listopada 2020 roku na terenie województwa łódzkiego doszło do 429 wypadków z udziałem pieszych, w których zginęło 48 osób. To nie są tylko statystyki. Za każdą liczbą stoją rodzinne tragedie. Zadbajmy o to aby być widocznym na drodze. Niechroniony uczestnik ruchu drogowego, to przede wszystkim pieszy, ale również kierujący jednośladem.

W przeciwieństwie do kierujących samochodami, obie grupy nie są osłonięte karoserią pojazdu, nie mogą też liczyć na działanie poduszek powietrznych czy też pasów bezpieczeństwa, a jedynie na zdrowy rozsądek i poszanowanie przepisów przez innych uczestników ruchu. Piesi dbając o własne bezpieczeństwo, sami mogą sobie zapewnić dodatkową ochronę, nosząc elementy odblaskowe.

Natomiast rowerzyści w tym celu powinni zadbać o niezbędne wyposażenie roweru. Prawidłowe oświetlenie i odblaski sprawiają, że jesteśmy bardziej widoczni a tym samym bardziej bezpieczni. W okresie jesienno-zimowym, gdy dzień jest krótki, a noc relatywnie długa, natomiast pieszy przeważnie ubrany jest w ciemne kolory, a jego strój nie posiada elementów odblaskowych, kierowca zauważy go dopiero z odległości około 20 maksymalnie 30 metrów. Kierujący pojazdem nie ma szans na jakąkolwiek reakcję. Jeśli jednak strój pieszego zostanie wyposażony w elementy odblaskowe, zostanie on już zauważony z odległości około 130, a nawet 150 metrów. Przypominamy również, że pieszy, poruszający się po zmierzchu, drogą poza obszarem zabudowanym, jest zobowiązany używać elementy odblaskowe, w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Warte podkreślenia jest to, aby dla własnego bezpieczeństwa, a także innych uczestników ruchu, niezależnie od wieku, wszyscy piesi nosili elementy odblaskowe. dlatego w czasie zajęć z dziećmi policjanci każdorazowo zachęcają najmłodszych, aby przypominali dorosłym o konieczności noszenia odblasków, w ten sposób dzieci dbają o bezpieczeństwo najbliższych. Tylko w tym tygodniu w naszym województwie doszło do kilku wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych. Między innymi w Łodzi, gdzie piesza w strefie ruchu przechodziła z tyłu pojazdu wykonującego manewr cofania. Kierujący tym pojazdem nie zachował szczególnej ostrożności i śmiertelnie potrącił pieszą. W Sieradzu na oznakowanym i doświetlonym przejściu dla pieszych z nieznanych przyczyn śmiertelnie została potrącona piesza. Na terenie powiatu radomszczańskiego kierująca rowerem nie zastosowała się do znaku b-20 Stop i została śmiertelnie potrącona przez samochód dostawczy. Tych tragedii można było uniknąć. Wystarczyło zachować szczególną ostrożność.

Obowiązki kierującego pojazdem wobec pieszych zostały spenalizowane w art. 26 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym:

  1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.
  2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.
  3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
  • wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany;
  • omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;
  • jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.
  1. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez chodnik lub drogę dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu.
  2. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio podczas jazdy po placu, na którym ze względu na brak wyodrębnienia jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni.
  3. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu obok oznaczonego przystanku tramwajowego nieznajdującego się przy chodniku. Jeżeli przystanek nie jest wyposażony w wysepkę dla pasażerów, a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na taki czas, aby zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik. Przepisy te stosuje się odpowiednio przy ruchu innych pojazdów komunikacji publicznej.
  4. W razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia.

Przypomnijmy pieszemu zabrania się

  1. wchodzenia na jezdnię:
  • bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
  • spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
  1. przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
  2. zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
  3. przebiegania przez jezdnię;
  4. chodzenia po torowisku;
  5. wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
  6. przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.

Warto pamiętać, że pieszy to nie tylko osoba znajdująca się poza pojazdem i nie wykonująca na niej robót, ale również to osoba prowadząca, ciągnąca lub pchająca rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny, inwalidzki, poruszająca się w wózku inwalidzkim jak też osoba w wieku do 10 lat kierująca rowerem pod opieką osoby dorosłej.

Policjanci apelują !!!

  • korzystajmy z wyznaczonych przejść dla pieszych, gdyż miejsca te zapewniają pieszym bezpieczeństwo relatywnie na najwyższym poziomie,
  • zawsze upewniajmy się czy wejście na jezdnię nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, nawet na przejściach dla pieszych,
  • za każdym razem nim wkroczymy na jezdnię, oceńmy prędkość nadjeżdżającego pojazdu i odległość w jakiej się od nas znajduje,
  • nie wchodźmy na przejście przy wyświetlanym czerwonym świetle.

Policjanci systematycznie prowadzą różne działania, także o charakterze prewencyjno-edukacyjnym ukierunkowane właśnie na tych najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego. Z danych statystycznych dotyczących województwa łódzkiego wynika, że w tym roku do największej liczby wypadków z udziałem pieszych dochodziło w czwartki (75 wypadków, 9 ofiar śmiertelnych). 26 listopada, patrole będą prowadzić wzmożone kontrole właśnie pod kątem pieszych i rowerzystów pamiętając, że wspólne bezpieczeństwo zależy od wszystkich uczestników ruchu drogowego.

mł. insp. Joanna Kącka

Powrót na górę strony