Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Policja ostrzega przed wyłudzeniami z wykorzystaniem płatności mobilnych

Policjanci proszą o ostrożność podczas korzystania z bankowości elektronicznej. Jednocześnie przypominają, że oszuści aby osiągnąć swój cel – ukraść jak najwięcej pieniędzy lub kosztownych przedmiotów, działają bez skrupułów. Bądźmy czujni, nie dajmy się oszukać. Ostrzegajmy rodzinę i znajomych.

W ostatnich dniach przestępcy ukradli z konta mieszkanki powiatu radomszczańskiego ponad 40 tysięcy złotych. Cyberoszuści wykorzystując tzw. spoofing*, najpierw nielegalnie włamują się na infolinię banku. Następnie dzwonią do klienta i podają się za pracowników banku. Podczas rozmowy przekonują, że nie są oszustami, weryfikują dane, często pytają rozmówcę czy przelewał pieniądze na wymyślone przez nich konto (podając fikcyjne dane). Kiedy klient nie potwierdza takiego przelewu, oszust informuje, że taki przelew został wykonany z jego konta. Ponadto oszuści wmawiają, że osoba, która otrzymała ten przelew jest przestępcą i koniecznie trzeba anulować poprzednie transakcje. Podszywający się pod pracownika banku informuje również rozmówcę o tym, że nie jest jedyną oszukaną osobą. Podczas rozmowy oszust podający się za pracownika banku prosi o zainstalowanie mobilnej aplikacji. Przestępcy informują, że jest to niezbędne, ponieważ tylko dzięki aplikacji można zablokować poprzednie przelewy. Następnie po zainstalowaniu i zalogowaniu aplikacji oszuści najczęściej krok po kroku przekazują instrukcje co należy zrobić oraz wypytują o numery kart i kodów zabezpieczających. W ten sposób przestępcy mają dostęp do naszego konta, naszych danych a tym samym do wszystkich zgromadzonych środków. Pokrzywdzona mając pewność, że rozmawia z pracownikiem banku, postępowała zgodnie z wytycznymi cyberoszusta, który przelał środki z jej konta na cztery inne konta.

Policjanci ostrzegają i apelują o rozwagę, a także radzą jak nie dać się oszukać w podobny sposób:

  • Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych  z nieznajomymi, nawet rzekomymi  pracownikami banku.
  • Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów – nawet nie zorientujesz się, że zamiast smsa od krewnych czy znajomych, do których masz zaufanie, dostaniesz wiadomość od cyberoszustów (np. z prośbą o podanie kodu BLIK czy zlecenie przelewu) i stracisz swoje pieniądze.
  • Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego, czy pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
  • Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w  internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
  • Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
  • Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
  • Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.

*Spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod dowolny numer lub nazwę oznacza, że mimo wyświetlanej w telefonie nazwy (np. mama, Tomek itp.) czy numeru telefonu (np. numeru infolinii banku czy innej instytucji), tak naprawdę dzwoni lub pisze wiadomości zupełnie inna osoba.

 

Porady zostały zaczerpnięte z KWP Kraków

Powrót na górę strony