Z bankowacami o cyberbezpieczeństwie
Mechanizmy zabezpieczeń oraz procedury banku w razie podejrzenia prób wyłudzenia pieniędzy były tematem rozmów podczas spotkania łódzkich policjantów z pracownikami Mbanku. Była to doskonała możliwość wymiany doświadczeń oraz poznania nowych zagrożeń w cyberprzestrzeni związanych z wyłudzeniem danych do logowania do bankowości elektronicznej.
Spotkanie miało miejsce 16 października 2025 w auli I Komisariatu Policji Komendy Miejskiej Policji w Łodzi. Pracownicy Wydziału Bezpieczeństwa Sieci i Transakcji Mbanku, w formie wykładowej i warsztatowej, przybliżali łódzkim policjantom mechanizmy zabezpieczenia, weryfikacji informacji i wypłat środków, stosowane przez bank w przypadku podejrzenia prób wyłudzenia pieniędzy metodami na wnuczka, policjanta, pracownika banku itp.
Wizyta bankowców w łódzkiej komendzie dała możliwość wymiany doświadczeń na temat sytuacji, w których oszuści, stosując różnego rodzaju techniki manipulacyjne, wyłudzają od nieświadomych zagrożenia ludzi dane do logowania do bankowości elektronicznej, a następnie, poprzez szereg różnego rodzaju transakcji, pozbawiają ich oszczędności często całego życia.
Przypominamy!!!
- W naszym codziennym życiu stosujmy zasadę ograniczonego zaufania do wszelkich nieznanych nam osób. Zarówno tych, które do nas telefonują, jak również pukających do naszych drzwi.
- Jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny lub pracownika instytucji i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań.
- Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie.
- Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności pod namową telefonicznego rozmówcy.
- Nie działajmy w pośpiechu, nie podejmujmy od razu pieniędzy z banku-odłóżmy termin wypłaty lub udzielenia pożyczki najlepiej o kilka dni.
- Nikomu nie podawajmy swoich danych danych do logowania do bankowości elektronicznej i nie instalujmy nieznanego oprogramowania.
- Nie korzystajmy NIGDY z linków, które przychodzą w wiadomościach sms, na komunikatorach bądź mailem, a pochodzą od nieznanych nam osób i nie są sprawdzone;
- Sprawdzajmy czy witryna na którą zostaliśmy przekierowani jest bezpieczna (sprawdzajmy w szczególności poprawność adresu internetowego i jego zgodność z tym co widzimy na ekranie);
- ZAWSZE sprawdzajmy czy zgadza się odbiorca oraz kwota transakcji w otrzymywanych przez nas np. na telefon potwierdzeniach przelewu;
- Nie udostępniajmy nikomu numeru swojej karty kredytowej, czy skanu dokumentów;
- Czytajmy opinie w internecie na temat firm i inwestycji, szczególnie tych wyjątkowo korzystnych oraz sprawdzajmy wiarogodność profili, które udostępniają tego typu reklamy – jeśli uważasz, że oferta jest zbyt dobra, żeby mogła być prawdziwa, to pewnie masz rację.
Pamiętaj:
- Policja nigdy nie informuje o prowadzonych sprawach telefonicznie.
- Policja nigdy nie żąda przekazania pieniędzy, cennych rzeczy i prywatnych haseł czy loginów – jeśli ktoś do Ciebie zadzwoni w tej sprawie – odłóż słuchawkę.
- Policja musi działać zgodnie z procedurami – funkcjonariusz na początku rozmowy przedstawia się i podaje stopień oraz pokazuje legitymację, na której jest imię, nazwisko, zdjęcie, stopień, numer legitymacji, numer identyfikacyjny, data ważności
- Po zakończeniu rozmowy telefonicznej z rzekomym policjantem, zadzwoń pod numer alarmowy i poinformuj Policję o zaistniałej sytuacji.
Zwracamy się również z apelem do osób młodych! Informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Przypominajmy jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy lub przekazanie ich w ramach prowadzonych działań. Zwróćmy również uwagę na to zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie. Pamiętajmy żeby nie być biernym, a o każdej próbie oszustwa informujmy organy ścigania.
mł. asp. Maksymilian Jasiak