Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Kierowcy ciężarówek posługiwali się cudzymi kartami pracy

Policjanci z łódzkiej "drogówki" przyłapali kierowców ciężarówek, którzy zamieniali karty pracy w ciężarówkach. Robili to, aby skrócić sobie czas obowiązkowego odpoczynku. Za to wykroczenie odpowiedzą zarówno kierowcy, jak ich szefowie - właściciele firm.

11 maja 2021 roku około godziny 8:50 funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Łodzi patrolowali odcinek autostrady A1. Na wysokości MOP-u Wiśniowa Góra zatrzymali do kontroli ciężarową scanię. Okazało się, że w urządzeniu rejestrującym czas pracy kierowcy znajdowała się karta zupełnie innej osoby. 35-latek powiedział mundurowym, że do urządzenia włożył kartę swojego zmiennika z którym wracał z Holandii. Mężczyzna pokazał swoją kartę, z której wynikało, że kierujący skrócił dobowy czas odpoczynku o 9 godzin. Kilka godzin później na MOP-ie Skoszewy policjanci zatrzymali do kontroli volvo z naczepą. Historia powtórzyła się. 26-latek, który odbywał podróż do Francji użył karty innego kierowcy. W tym przypadku kierowca tłumaczył się oszczędzaniem czasu pracy oraz tym, że po przekroczeniu granicy francuskiej zamierzał do urządzenia włożyć swoją kartę. Wyszło również na jaw, że 26-latek nie posiadał przy sobie zaświadczenia o działalności kierowcy. Obaj kierujący zostali ukarani mandatami karnymi za używanie cudzej karty kierowcy. Policjanci zatrzymali również karty do tachografu, którymi kierujący posługiwali się w sposób nieuprawniony. Ponadto sporządzono dokumentację w celu wszczęcia postępowania administracyjnego przeciwko przedsiębiorcom, dla których kierujący wykonywali transport. Dokumentacja ta trafi do Inspekcji Transportu Drogowego. Przedsiębiorcom grozi kara grzywny w wysokości 3000 zł.

Policjanci przypominają. Czas pracy kierowcy reguluje Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 roku, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z 2006 roku. Z zapisów tych aktów prawnych wynika, że dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 9 godzin i po 4,5 godzinach jazdy kierowca musi zrobić 45-minutową pauzę. Łączny czas jazdy tygodniowej nie może przekroczyć 56 godzin. Ponadto w ciągu 24 godzin od momentu rozpoczęcia podróży kierującemu należy się 11 godzin odpoczynku. Odpoczynek ten może być podzielony.


sierż. szt. Jadwiga Czyż   WRD KMP w Łodzi

  • Zdjęcie jest zrobione na autostradzie. Widać na nim od tyłu ciężarówkę oraz stojący za nią policyjny radiowóz.
  • miejsce kontroli pojazdu, radiowóz policyjny i funkcjonariusze prowadzący kontrolę, samochód ciężarowy z naczepą
Powrót na górę strony