Jak chronić się przed cyberprzestępcami
Oszuści nie wahają się sięgać po najnowsze możliwości techniczne i internetowe. Podszywają się pod konsultantów banku, operatorów sieci komórkowej lub przedstawicieli nieistniejących sklepów internetowych. Wysyłają fałszywe maile, aby wyłudzić od nas dane wrażliwe. Skutecznym sposobem na ochronę jest zachowanie czujności i zasady ograniczonego zaufania.
Przestępcy modyfikując swoje metody działania, dostosowują je do zmieniającej się rzeczywistości. Coraz częściej spotykamy się z oszustwami inwestycyjnymi, w których potencjalna ofiara, wabiona wielkimi zyskami, namawiana jest do zainwestowania w fałszywe lub bezwartościowe akcje. Cyberprzestępcy wykorzystują do tego media społecznościowe, w których zamieszczają fałszywe reklamy. Chętni, skuszeni możliwością szybkiego zarobku decydują się na zainwestowanie swoich środków, po czym aby korzystać z platformy inwestycyjnej muszą wpłacać określone sumy pieniędzy. Niestety kiedy inwestorzy chcą wypłacić pieniądze z inwestycji, kontakt z oszustem się urywa, przestają działać również spreparowane strony internetowe.
Kolejna forma oszustwa to spoofing telefoniczny, polegający na podszywaniu się pod numery firm czy instytucji, a następnie dzwonienie z nich do ofiar i podawanie się za ich przedstawiciela. Scenariusz działania sprawców zazwyczaj jest podobny. Oszuści podając się za przedstawiciela banku starają się wystraszyć rozmówcę, informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i grożącej utracie oszczędności. Instruują o konieczności podjęcia szybkich kroków pozwalających na uchronienie przed kradzieżą. Nakłaniają do zalogowania się do wskazanej przez nich aplikacji, jednocześnie wskazują numery kont, na które dla bezpieczeństwa należy przelać "zagrożone" pieniądze. Przy pomocy fałszywych aplikacji przestępcy przejmują kontrolę nad danymi, co ułatwia dostęp do konta ofiary. Kradną oszczędności, a nawet zaciągają kredyty.
Jak nie stać się ofiarą?
Zawsze należy zachować czujność, nie ulegać presji, nie działać pochopnie. Każdą telefoniczną informację od rzekomych przedstawicieli banku o włamaniu na konto, czy też prośbę o podanie danych, powinno się traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji rozłączyć się i samodzielnie zadzwonić do banku aby zweryfikować przekazane informacje. Należy również pamiętać o tym aby nie instalować na swoich urządzeniach aplikacji z niezaufanych źródeł.
Katarzyna Zdanowska